Fisketur

Tre – nästan identiska – så kallade “Phishing“-mejl låg i min inkorg och väntade på mig idag. Det är första gången jag ser fenomenet på svenska och det är inte helt utan svårighet jag håller mig för garv jag läser meddelandet. Jag kan inte låta bli att undra om det verkligen finns folk som faller för sånt här. “Vi låtar komma Ers kännedom” och andra, lika välformulerade uppmaningar, måste väl ändå låta någon liten klocka ringa i bakhuvudet?

Ze mail:
Lägg märke till!
Extraförnyelse av elektronbetalingars säkerhetssystem!!
Ärade kunder av InternetBank NORDEA. Vi låtar komma Ers kännedom de senaste nyheter om vår bankens säkerhetssystem.
Den förnyade teknologi och den nya server tillåtar att gå ut på den annan säkerhets nivå av era online-betalingarna.
Banken Nordea insisterar på det bindande förfarande att genomgå den upprepade autentifisering, för att få er personalinformation överfört så fort som möjligt på den nya, mera säker server av vår banken.
För att få ert kontots normal funktions fortgång, behövar ni ingå i ert konto på den nya server, som är skyddad, med utnyttjande av era diskontdata; i motsatt fall skall ert Internet konto blockeras provisoriskt under 24 timmar för er säkerhet för tillgångarsbortförande, för att undgå "Phishing" 's attackers stora antal, som stiger ständigt.
Ni har infört den felaktiga TAN kod (engångskod) var så snäll att pröva en gång till.
http://www.nordea-se.com

Försök nu motstå frestelsen att plocka fram dina inloggningskoder, kreditkortsnummer och annan konfidentiell information när du kommer in på sajten. Det är inte Nordea, du är förmodligen inte ens kund hos dem. Behöver du akut bli av med dina pengar, sänd mig då ett meddelande så returnerar jag mitt postgironummer ;)

Comments (1)
LaBengt
 

Jak förstör inte vat dy menad. Min discountonumret är 388652244. Varsågoda jag har petalt 20 krona

Comment — 5 October 2005 kl 20:52 #

Sorry, the comment form is closed at this time.